추가공격 우려로 시장신뢰 추락
美 FRB 정책실패도 한몫
허버트 런던 美 허드슨 연구소 총재 |
열띤 책임 공방 속에서, 세계를 공포 속에 몰아넣었던 9·11사태가 국제경제에 미친 영향은 간과되고 있다. 그 운명의 날 2800명 이상의 사망자만 발생한 것이 아니라 세계 경제가 1조 내지 3조달러에 이르는 금융상의 타격을 받았다.
조지 W 부시 대통령이 인계받은 침체된 경제가 9·11 전까지 다소 호전되고 있었다는 사실 또한 별로 알려지지 않았다. 9·11 사태로 테러분자들이 막강한 파괴 수단을 갖고 있다는 사실이 드러남에 따라 그 충격이 세계 경제를 경기 후퇴 모드로 돌려 놓았다.
“구두 폭탄 테러범” 리처드 리드가 범행에 성공했다면 세계의 항공여행 산업은 충격을 못 이겨 마비상태에 빠져들었을 것이고 그로 인해 국제 교역은 추가로 타격을 받았을 것이다. 세계 각지에서 첨단 정보 역량이 동원되어 다수의 유사한 문제를 사전에 방지할 수 있었다. 그럼에도 불구하고 9·11과 발리, 런던, 마드리드처럼 국제 경제에 충격을 미칠 수 있는 테러 공격의 재발 가능성이 항상 잠재해 있다.
9·11 사태 직후 며칠 혹은 몇 주 동안 경제가 마비상태에 빠졌다. 테러가 미국 사회 전체에 가한 충격은 국가적인 문제였다. 부시는 미국인들에게 일상생활로 되돌아갈 것을 권고함으로써 국민의 사기를 높이려 했다. 그는 “테러분자들에게 승리를 안겨 주어서는 안 된다”고 말했다. 그럼에도 불구하고 추가 공격에 대한 우려로 장기화된 공포는 2001년 4분기와 2002년 1분기의 경기를 후퇴시켰다. 다행히도 경기의 하강기는 짧았다.
부시의 감세조치는 9·11이 경제에 미친 부정적 영향을 해소하는 데 어느 정도 목적이 있었다. 생산성에 부담으로 작용한 “안보 세금”과 다른 거래 비용의 증가에도 불구하고, 부시의 감세조치로 경제활동이 촉진되었다.
9·11의 영향은 미국의 문제로 끝난 것이 아니었다. 석유에 의존하는 취약한 세계 경제 및 중동 경제에 미친 9·11의 충격은 국제유가를 밀어 올리는 압력으로 작용했다. 유가가 140달러선까지 올랐을 때 압력은 절정에 달했고 선진 경제 대국들로부터 여러 산유국에 매일 70억달러의 유동성을 이전시키는 원인이 되었다.
달러의 가치 하락이 국제유가 상승에 한몫 거들었으나, 9·11 사태로 악화된 국제정세 불안이 유가 인상의 중심 요인으로 작용했다. 세계의 현금이 막대한 규모로 산유국에 흘러들어간 결과 선진 경제 대국들은 심각한 유동성 부족에 직면했다. 이는 시장의 탄력 상실로 이어져 주택 융자 담보 및 여타 대출의 거품을 흡수할 수 있는 시장의 능력이 사라졌다.
이런 상황에서 미 의회가 만든 사베인스 옥슬리 기업 개혁법에 따라 정부의 규제가 강화된 것도 경기의 하강 기조를 만드는 데 일조하여 지금과 같은 침체 국면을 초래했다.
미 연방준비제도이사회 또한 확고한 금리정책 추진에 실패한 것을 포함하여 몇 가지 전술적인 실수를 범했다. 그러나 파급효과 면에서 9·11의 영향과는 비교가 되지 않는다.
부시 행정부는, 경제에 미친 9·11의 악영향을 지적하고 그로 인해 추락한 시장의 신뢰 회복에 정책의 목표를 두었다는 점을 강조할 필요가 있었다. 이는 효과적인 경기 부양책 마련의 기초가 된다. 부시는 합리적인 목표에 따라 정책을 확고하게 추진했으나 예상처럼 되지는 않았다. 그래도 7년 동안 경제성장을 지속시킨 것은 가벼이 볼 수 없는 공로다.
여기서 한 가지 주목할 점은, 경기 하강에 앞서 일어난 모든 사건이 무시되거나 망각된 점이다. 9·11이 일어나고 8년 뒤 모든 사람들이 역사적인 건망증에 걸린 듯이 보인다.
현재 당면한 경제 문제의 몇 가지 근본적인 원인을 재검토하고 정부의 비생산적인 정책을 동원하지 않고도 문제를 시정할 수 있는 방법을 강구할 때가 되었다.
허버트 런던 美 허드슨 연구소 총재
워싱턴타임스
정리=오성환 외신전문위원
Hazards rooted in Sept. 11
Linden Blue and Herbert London
With the financial meltdown in full force across the globe, finger-pointing for the problem has become a national preoccupation. Easy credit, low interest rates, mismanagement and political interference are often mentioned as culprits.
Overlooked in this heated debate, however, is Sept. 11, 2001, the day the Earth shook with horror. In addition to the more than 2,800 people who lost their lives on that fateful day, the world economy took a financial hit that accumulated to somewhere between $1 trillion and $3 trillion. By contrast, the terror operation cost about $200,000, a destructive leverage of at least 5 million to 1.
It is largely unrecognized by partisan historiography that former President George W. Bush inherited an economy in recession, which was improving modestly before Sept. 11. The shock of the terror on that day sent the world into a recessionary mode because it displayed the destructive leverage the terrorists commanded at will.
If the "shoe bomber," Richard Reid, had been successful, world airline travel would have been shocked into paralysis, further damaging global commerce. Likewise, a whole host of similar problems have been avoided by sophisticated intelligence in many parts of the world. Even so, the threat of another Sept. 11, or Bali or London or Madrid attack, has been lurking in the shadows capable of inflicting huge economic shocks.
For several days if not weeks after Sept. 11 the economy was paralyzed. Post-traumatic syndrome seemed to be a national problem. Mr. Bush sought to rouse the American people by suggesting they go to their malls and shop. "Don't give the terrorists a victory" was his admonition. And the fear - which was prolonged by the concern of additional attacks - did result in an economic downturn for the last quarter of 2001 and the first quarter of 2002.
Fortunately that downturn was short. Mr. Bush's positive rhetoric focused American minds on the importance of shaking off the trauma. It also reminded us that there are positive aspects of American freedoms, including our free economy.
So, to some degree, the Bush tax cuts were designed to offset the negative economic consequences of Sept. 11. In many respects, these tax cuts and Mr. Bush's spirited response to Sept. 11 generated economic activity, notwithstanding the "security tax" imposed on productivity and other increased transactional costs.
But that wasn't the end of it. The post-Sept. 11 trauma in the Middle East and fragile world economies reliant on oil inexorably put pressure on world oil supplies. U.S. failures to develop offshore oil resources and other non-oil and non-gas energy increased pressure on oil prices. These pressures climaxed with oil at $140 a barrel and caused the transfer of about $7 billion a day in liquidity from industrial economies to oil-producing nations.
While the diminished fortunes of the dollar accounted for much of the rise in price, the instabilities highlighted by Sept. 11 were major contributing factors. The combined effect of the huge transfer of world cash-flows to oil-producing nations was a serious drain on industrialized nations' liquidity that deprived markets of elasticity - i.e., the ability to absorb housing and other debt bubbles. This, combined with Sarbanes-Oxley, generated governmental regulation like "mark to market" that helped establish the downward economic spiral we now are in.
Needless to say, there were tactical errors by the Federal Reserve, including inconclusive signals about interest rates, but in the end this was a trifling matter compared to the effect of Sept. 11.
Yet it is curious that this seemingly obvious point was not made by the Bush administration, nor was it raised during the recent presidential campaign. In fact, had this issue been addressed, it would have moderated the Obama claim that economic exigency was due to the bungling of the Bush economic team.
Obviously fairness and political strategy are words that should not be employed in the same sentence. Moreover, the Bush team failed to communicate this strategic point. It might have been reasonable for the former president to note that with the chilling economic effect of Sept. 11, his policies were designed to counter the loss of confidence in the markets. Here was a genuine stimulus package that worked for almost seven years.
Our suspicion is that Mr. Bush will not get any credit for his actions, although historians may be obliged at least to record his initiatives accurately.
With reasonable intentions in mind, Mr. Bush acted and he acted firmly and decisively. It didn't turn out quite as he anticipated; but a seven-year run of continued economic growth is nothing to sneeze at.
What turns out to be most noteworthy is that the events that preceded the economic downturn have been ignored or forgotten. Only eight years after Sept. 11, the nation seems to suffer from historical amnesia.
Perhaps history is little more than a dream from which we will awaken. In this case, the dream has real consequences for the nation and our future. Perhaps it is time we reflected on some of the root causes of our economic problems and what we can do to correct them without the government pushing us once again in directions that may be counterproductive.
liquidity:유동성, 현금 Sarbanes-Oxley:사베인스 옥슬리 법. 미 기업개혁법.
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[출처 : 세계일보]
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